Una dintre concluziile exprimate duminică la Catedrala Patriarhală de Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, cu referire la Pilda samarineanului milostiv, a fost că ceea ce numim „cunoaștere creștină” nu se poate reduce doar la „a ști”, ci este necesar a trăi ceea ce știm. Preasfinția Sa a mai spus că Dumnezeu ne cheamă să ne identificăm cu samarineanul milostiv, și nu cu cel căzut între tâlhari.
În prima parte a cuvântului exegetic, ierarhul a descifrat raportarea învățătorului de lege la Învățătorul Hristos.
„Învăţătorul Legii dorea să ştie ce gândește Mântuitorul. Iar Iisus nu-i oferă o ştiinţă nouă, ci îi spune doar să facă ceea ce deja cunoaşte: Ştii totul, dar atât timp cât nu pui în practică, ştiinţa nu-ţi servește la nimic, este inutilă ca o monedă scoasă din circulație. Cunoaşterea creştină nu înseamnă a ști, nu se reduce la «a ști» sau «a vedea ceva», ci la a trăi ceea ce ştim. Adevărații ucenici ai lui Hristos nu fac paradă din cunoașterea legii, ei ştiu, tac şi fac”.
PS Paisie a explicat că de fapt mulţi iudei din acea epocă erau convinşi că cele două porunci: ale iubirii de Dumnezeu şi de aproapele, nu pot fi armonizate întotdeauna. Preasfinția Sa a amintit că una dintre cele mai grave insulte care puteau fi aduse unui iudeu din acel timp era faptul de a-l identifica cu samarinenii.
„Samarinenii erau definiți de evrei în termeni injurioși, precum «câini» sau «porci», iar unii învățau că Dumnezeu, pentru a-i pedepsi pe samarineni din cauza apostaziei lor de la vechea credinţă a lui Israel, nu-i va învia la Judecata de Apoi”.
Pe de altă parte, Episcopul vicar patriarhal a subliniat că Iisus idealizează figura samarineanului cu scopul de a se face mai bine înţeles și în fapt „un samaritean în carne şi oase cu greu s-ar fi încumetat să călătorească pe drumul spre Ierusalim, şi probabil nu ar fi ajutat un iudeu, oricare ar fi fost condiția lui”.
Să-L imităm pe Bunul Samaritean
În partea a doua a predicii, PS Paisie a evidențiat valoarea de exemplu a personajului pildei – samarineanul milostiv care este „icoana Mântuitorului Hristos”.
„Fragmentul evanghelic se încheie cu invitaţia «Mergi şi fă şi tu asemenea» (….) Suntem chemați să-L imităm pe Bunul Samaritean, pe Hristos, în dăruirea de sine spre binele oamenilor”.
„Ca și Dumnezeu, Bunul Samaritean nu ţine cont de etnie, de bariere rasiale, politice sau religioase. De aceea s-a spus că iubirea lui Dumnezeu trece în mod necesar prin iubirea semenilor noştri. Iubirea față de Dumnezeu și de aproapele depășește barierele rasiale, politice sau religioase”.
Cu cine te identifici
În ipostaza celui căzut între tâlhari putem fi și noi uneori, a mai spus Preasfinția Sa: „căzuți, abandonați, răniți de răutățile altora, sau de păcatele noastre, așteptând pe Bunul Samarinean să lege rănile noastre”.
„Însă, cheia Evangheliei de azi este că Dumnezeu ne cheamă să ne identificăm cu samarineanul milostiv, nu cu cel căzut între tâlhari”.
Ierarhul a concluzionat că Evanghelia ne cheamă la milostenie și fapte bune, arătându-ne că tot omul aflat în nevoi este socotit de Dumnezeu drept aproapele nostru.
„Să avem disponibilitatea de a-l ajuta pe cel oropsit, necăjit, nu doar pe moment și apoi să-l abandonăm unde era. Ci să ne îngrijim de el, să-l cercetăm, nu să-l uităm. Să avem iubire de samarinean milostiv!”, a îndemnat Preasfințitul Părinte Paisie.