„Adevărata vindecare a omului vine după iertarea păcatelor. Întâi are loc vindecarea sufletului şi apoi vindecarea trupului”, a subliniat Episcopul vicar patriarhal Paisie Sinaitul în predica rostită duminică la Catedrala Patriarhală.
Preasfinția Sa a explicat Evanghelia Duminicii a șasea după Rusalii, despre vindecarea unui om paralizat. Înainte de a-i oferi puterea de a merge, Mântuitorul i-a spus celui bolnav: „Iertate îți sunt păcatele tale”.
„Mesajul Evangheliei din această duminică este că îndată după iertarea păcatelor, Mântuitorul Hristos oferă și vindecarea trupească. Este un mesaj foarte potrivit pentru perioada postului în care ne aflăm, când suntem chemați să ne spovedim mai des, să dobândim iertare de păcate și să ne pregătim duhovnicește pentru primirea Sfintei Taine a Euharistiei”, a evidențiat Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.
„Noi, oamenii, suferim cu toții din pricina păcatelor și de aceea uneori ne și îmbolnăvim. Plata păcatelor, cum scrie în Sf. Scriptură, este boala, sau chiar moartea (cf. Romani 6, 23), dar Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului, ci să se întoarcă și să fie viu (Iezechiel 18, 23)”.
Puterea de a ierta păcatele
Episcopul vicar patriarhal a subliniat importanța Bisericii în vindecarea oamenilor, citând din Sfântul Efrem Sirul care spune că „Biserica este locul unde sunt salvaţi cei condamnaţi la moarte”.
„Biserica este singura instituție din lumea aceasta care poate oferi ierarea păcatelor. Orice om păcătos este un om condamnat la moarte spirituală veşnică, la despărţire de Dumnezeu, dar prin pocăinţă şi prin iertarea păcatelor, care se dobândeşte prin Taina Sfintei Spovedanii sau a Mărturisirii şi iertării păcatelor în Biserică, omul condamnat la moarte poate deveni candidat la viaţa veşnică, sau cetăţean al Raiului”.
„Puterea de a ierta păcatele, dăruită de Hristos Bisericii Sale, mai este numită cheile Împărăţiei cerurilor, ale Raiului. Se foloseşte pluralul chei, arătând astfel că pentru a intra în Împărăţia cerurilor omul are nevoie în acelaşi timp de pocăinţă şi de iertarea păcatelor, acestea fiind cheile mântuirii”, a explicat Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.
„Dacă nu urmăm această cale a pocăinței şi a iertării păcatelor și îndrăznim a primi harul Sfintelor Taine, adică Trupul și Sângele Domnului cu nevrednicie, neavând curăția sufletească necesară, nu numai că acest har nu se face lucrător, dar se poate întoarce și împotriva noastră, din pricina propriei noastre nevrednicii”, a afirmat ierarhul.
Preasfinți Sa a spus că această problemă a împărtășirii cu nevrednicie este una de permanentă actualitate. „Preoții duhovnici legând sau dezlegând la spovedanie, în funcție de modul în care noi ne raportăm față de Sfintele Taine, cu pocăință, cu evlavie, sau ca și când ar fi ceva ce ni se cuvine”.
„Pe de altă parte, nici cei care au viaţă curată şi conştiinţă eclesială înaltă și care par chiar a fi împodobiți cu multe virtuți, nici aceia nu pot spune despre ei înşişi că sunt vrednici de a se împărtăși cu Sfântul Trup și Sfântul Sânge al Domnului, după cuvântul Sf. Cuv. Ioan Casian, care spune că măreția acestei taine cereşti (a Sf. Împărtășanii) este atât de înaltă, încât nici un om viețuitor în acest trup de lut nu o primeşte pe meritul său, ci doar din darul lui Dumnezeu”, a atras atenția Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.
„Când noi credem și susținem că suntem vrednici, tocmai atunci, de fapt, suntem cei mai nevrednici în a ne împărtăși! De aceea, în toată rânduiala sau rugăciunile pe care suntem datori să le împlinim înainte de a ne împărtăși, nu afirmăm niciodată că am fi vrednici de a primi Trupul și Sângele Domnului, ci în permanență şi în multe feluri ne arătăm a fi nevrednici de o asemenea cinste”.
Căutarea Sănătății
În partea finală a predicii, Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul a evidențiat căutarea permanentă a omului pentru sănătatea trupului.
„Toţi suntem preocupați de starea de sănătate, sau de însănătoșire. Chiar şi Biserica se roagă mai întâi pentru sănătatea oamenilor şi abia pe urmă pentru mântuirea lor”.
„De exemplu la ectenia întreită, ne rugăm pentru binecredinciosul popor român, pentru conducători, pentru mai marii orașelor și ai satelor, etc., și la final spunem: „pentru sănătatea şi mântuirea lor”. Nu spunem: Pentru mântuirea şi sănătatea lor. De ce? Pentru să starea de sănătate este darul lui Dumnezeu cu care l-a creat pe om, este starea firească de mulțumire, care ne dă posibilitatea tuturor să aducem laudă și mulțumire lui Dumnezeu, să facem mai ușor voia lui Dumnezeu”.
Episcopul vicar patriarhal a explicat că „boala şi suferinţa, deși realități marcante ale existenţei noastre pământeşti, nu îşi au originea în Dumnezeu. Ne lămurește în acest sens Sf. Vasile cel Mare, care ne spune că: Dumnezeu, Care a făcut trupul, n-a făcut şi boala, tot astfel cum El, deşi a făcut sufletul, n-a făcut nicidecum şi păcatul”.
„Trebuie să subliniem faptul că noi, în Ortodoxie, nu considerăm suferința, nici boala ca având rol cathartic, purificator. Dumnezeu nu voiește nicidecum suferința, iar aceasta se vede limpede din faptul că nici nu a creat-o dintru început și nici n-a pus-o mai târziu în creația Sa. Suferința, boala și moartea sunt străine de cele menite omului și celorlalte făpturi prin planul dumnezeiesc, așa cum se arată de la Facere și până în veșnicie”.
Preasfinția Sa a afirmat: „Dumnezeu a creat făptura umană bună; denaturarea, boala, moartea, noțiuni pe care le asociem firii umane, nu au existat la început. Au apărut ulterior, ca urmare a păcatului strămoșesc al protopărinților noștri și s-au întărit mai apoi prin păcatele tuturor oamenilor”.
„Să ne ajute Dumnezeu să ne rugăm și să lucrăm pentru vindecarea sufletelor și a trupurilor noastre și ale semenilor noștri, spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea noastră!”, a încheiat Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.