Iubirea milostivă a lui Hristos a fost începutul chemării și căutării lui Zaheu, spune Patriarhul Daniel

„Zaheu Vameșul a devenit milostiv fiindcă iubirea milostivă a lui Hristos a fost începutul chemării și căutării sale”, a spus duminică Patriarhul Daniel. Schimbarea lui „a fost inspirată de harul lui Hristos, Care-l căuta, în sensul că a simțit în el dorința de schimbare, de înnoire a vieții”.

Această căutare reciprocă duce la întâlnire și astfel „se restabilește comuniunea omului cu Dumnezeu”, a mai explicat părintele patriarh în omilia rostită la Paraclisul Reședinței Patriarhale.

„În timp ce Dumnezeu caută pe fiecare om să-l aducă de la rătăcire la mântuire, harul căutării se vede și-n faptul că păcătosul ajunge la un moment dat la conștiința că trebuie să-l caute și el pe Dumnezeu”, a subliniat Preafericirea Sa.

„Și, din această întâlnire, a lui Zaheu, care caută pe Iisus, și a lui Iisus, Care dorește să intre în casa lui Zaheu, se vede că se restabilește comuniunea omului cu Dumnezeu.”

Astfel, „Evanghelia de astăzi ne arată că Mântuitorul Iisus Hristos este duhovnic desăvârșit”, a mai spus părintele patriarh

Dumnezeu vine spre om cu iubirea Sa milostivă

„«Căci Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut». Aici evanghelia ne arată ce este mântuirea. Mântuirea este căutarea celor pierduți, recuperarea celor înstrăinați, este ridicarea celor căzuți, vindecarea celor bolnavi și este refacerea comuniunii de viață și iubire cu Dumnezeu.”

„Vedem că Mântuitorul Iisus Hristos poartă în numele Său această idee de vindecare și de eliberare a oamenilor de păcat și de moarte și deci îl caută pe cel căzut.”

Prin căutarea celor pierduți „înțelegem că mai întâi harul lui Hristos a intrat în mod nevăzut, dar real, în sufletul acestui vameș și l-a îndemnat să-L caute pe Iisus, să-L vadă mai de aproape, să meargă spre Iisus”, a spus părintele patriarh.

Omul Îl caută pe Dumnezeu prin credință

Dacă Domnul vine spre om cu harul, bunătatea și iubirea Sa, omul vine în întâmpinarea lui Dumnezeu prin credință. Numindu-l pe Zaheu „fiu al lui Avraam”, Mântuitorul Iisus Hristos ne arată că îl numește „fiul al credinței”, a spus părintele patriarh.

„Mântuitorul Iisus Hristos a citit în sufletul acestui vameș că avea credință. Ce credință avea? Avea credința că numai Iisus din Nazaret, Învățătorul și Doctorul sufletelor și al trupurilor îl poate vindeca pe el de patima lăcomiei, îl poate elibera.”

„De aceea, Mântuitorul a spus: «pentru că și acesta este fiu al lui Avraam». Deci avea credința că îi Iisus îi poate schimba viața.”

Cum l-a schimbat Hristos pe vameș

„A pătruns bunătatea lui Iisus în sufletul său dincolo de zgura păcatului lăcomiei și a aprins în acest vameș lacom un dram de bunătate care mai rămăsese în el. Dintr-un cărbune aprins acoperit cu cenușă, bunătatea lui Hristos a făcut o torță luminoasă”, a spus Patriarhul României.

„Din zgârcenia multă și din lăcomia de altădată, acest vameș iese ca dintr-o închisoare, ca dintr-o temniță, un alt om și devine generos, cu iubire milostivă, darnică.”

„Și reținem de asemenea faptul că Zaheu Vameșul nu s-a convertit fiindcă a fost mustrat. El nu a fost certat de Iisus, ci dimpotrivă, el s-a convertit pentru că a fost onorat, copleșit de bunătatea lui Iisus, deși nu merita”, a subliniat părintele patriarh.

„Dumnezeu, când le arată bunătate îndelungă oamenilor, deși ei sunt răi, și nu ia imediat măsuri să-i pedepsească, o face pentru că El așteaptă ca ei, în mod liber, nu certați sau pedepsiți pedagogic, să se întoarcă la El”, a adăugat el.

„Pilda lui Zaheu Vameșul este o lecție duhovnicească de schimbare a vieții printr-o copleșitoare bunătate a lui Dumnezeu”, a concluzionat Patriarhul Daniel.

Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu (arhivă)

Sursa: Basilica.ro