

„Dumnezeu-Cuvântul sau Fiul cel veșnic al Tatălui este lumină veșnică și viață veșnică pentru întreaga umanitate”, a evidențiat Patriarhul Daniel duminică, la Paraclisul istoric „Sf. M. Mc. Gheorghe” al Reședinței Patriarhale.
Preafericirea Sa a explicat Evanghelia care relatează începutul propovăduirii Mântuitorului Iisus Hristos, prezentând aspecte din predica Sa.
„Hristos este lumina cea veșnică și viața veșnică. Și venind El în lume aduce lumină și viață pentru fiecare om viețuitor în lume. Mai precis, Iisus însuși va spune despre Sine: Eu sunt lumina lumii sau Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Adică El este Calea dreaptă, Adevărul deplin și Viața veșnică”, a subliniat Părintele Patriarh Daniel.
Mântuirea întregii lumi
Patriarhul României a prezentat contextul în care se afla poporul evreu la începutul propovăduirii Mântuitorului.
„În acest context al existenței umane întunecate de necunoaștere, incertitudine și degradare spirituală, vine între oameni o lumină mare, adică Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul”.
„Faptul că El începe să predice în Galileea, unde evreii conviețuiau cu etnii diferite de poporul evreu, cu greci, romani, politeiști, ne arată că venirea Domnului Iisus Hristos în lume are ca scop mântuirea întregii lumi, nu doar a poporului evreu”, a afirmat Preafericirea Sa.
„Hristos, Unsul lui Dumnezeu, vine în lume, în primul rând, pentru mântuirea poporului evreu în care s-a născut, dar nu vine în mod exclusiv pentru poporul evreu, ci vine în lume pentru a mântui umanitatea întreagă, toate popoarele lumii care vor crede în El”.
Pocăiți-vă!
Propovăduirea Mântuitorului a început cu îndemnul: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția Cerurilor!”.
„Chemarea la pocăință, pe care ne-o prezintă Evanghelia de astăzi ca început al predicii Mântuitorului Iisus Hristos, este o chemare pentru dobândirea vieții veșnice”, a subliniat Patriarhul României.
„Aceste cuvinte le întâlnim și în predica Sfântul Ioan Botezătorul, care cuprinde, însă, și multe amenințări. De pildă, Sfântul Ioan Botezătorul vorbește ascultătorilor despre securea care stă la rădăcina copacului să-l taie dacă nu aduce roade, făcând referire la judecata sau la pedeapsa ce vine pentru cei care nu schimbă viața lor păcătoasă”.
„Domnul Iisus Hristos îi cheamă și El pe oameni la pocăință, însă, le vorbește mai mult despre dobândirea vieții veșnice din Împărăția Cerurilor. Adică, nu spune pocăiți-vă că altfel veți fi pedepsiți, ci spune pocăiți-vă că o să dobândiți viața veșnică”.
„Formularea chemării este una pozitivă, mai ales în mentalitatea poporului de atunci, dar și de astăzi. Când chemarea se face fiind însoțită cu promisiunea de a-i oferi omului ceva, și mai ales viața veșnică din Împărăția Cerurilor, este mai puternică”.
Împărăția Cerurilor
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidențiat modul în care Mântuitorul Iisus Hristos prezintă Împărăția Cerurilor.
„Trebuie să o înțelegem că pe o realitate pe care Mântuitorul o descrie folosind parabole sau simboluri, precum comoară, aluat, grăunte de muștar”.
„Totuși, Împărăția Cerurilor despre care vorbește Domnul Iisus Hristos nu se află doar în ceruri, ci acum ea vine pe pământ între oameni fiind cuprinsă tainic și concentrat în Iisus Hristos”.
„Iisus Hristos însuși este Taina Împărăției Cerurilor, este Împăratul Ceresc. El coboară această împărăție în mijlocul oamenilor, pentru că unde este împăratul, acolo este și împărăția, dar unde este prezent Iisus Hristos, ne arată Taina Botezului, este prezent împreună cu El și Dumnezeu Tatăl și Dumnezeu Duhul Sfânt”.
„Împărăția Cerurilor este Împărăția Sfintei Treimi, care în Hristos și prin Hristos se împărtășește oamenilor, se face cunoscută oamenilor”, a conchis Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Din aceeași categorie


