PS Paisie Sinaitul: Dumnezeu e iubire — Treime de Persoane distincte, egale, nedespărțite, care Se dăruiesc și Se conțin reciproc

„Dumnezeu este iubire pentru că este Treime de Persoane distincte, egale şi nedespărțite, Care Se conţin reciproc şi Se dăruiesc reciproc. Persoanele Sf. Treimi nu sunt una lângă alta, ci sunt interioare una celeilalte”, a transmis Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, de sărbătoarea Sfintei Treimi. 

Episcopul vicar patriarhal le-a vorbit credincioșilor prezenți la Catedrala Patriarhală despre ceea ce Sfântul Dumitru Stăniloae numea „structura supremei iubiri”, Sfânta Treime.

O singură Persoană nu poate fi iubire veșnică, pentru că iubirea presupune dăruire către altul. Monoteismul fără Treime riscă să descrie un Dumnezeu solitar, ceea ce ar însemna fie lipsa iubirii, fie un narcisism etern, contrar firii iubirii adevărate.

„Dumnezeu este iubire, dar nu poate fi iubire o Persoană singură, o singurătate veşnică, cum este cazul în monoteismul iudaic sau în cel musulman. O singurătate veşnică nu poate fi o iubire veşnică, decât dacă subiectul respectiv se iubeşte pe sine într-un solipsism sau narcisism etern, ceea ce este o manifestare nefirească a persoanei care iubeşte”, a explicat Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.

3 ipostasuri, un singur Dumnezeu

Învățătura despre Sfânta Treime a fost revelată în Noul Testament și formulată de Sfinții Părinți la primele două Sinoade Ecumenice, fiind cuprinsă și în Crezul rostit la Sfânta Liturghie. În cuvântul de la finalul slujbei, Episcopul vicar patriarhal le-a vorbit celor prezenți despre însemnătatea Sfintei Treimi.

„Treimea nu înseamnă trei dumnezei, ci un singur Dumnezeu în trei ipostasuri, adică în trei entități personale, independente. Este singurul caz în care 1=3 şi 3=1. Ceea ce în matematică şi în logică poate prea absurd se constituie în piatra de temelie a credinţei creştine”, a transmis Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.

Pentru a sublinia unitatea lui Dumnezeu, în secolul al IV-lea Crezul a fost completat cu expresia „Cred într-unul Dumnezeu”, formulare care s-a păstrat neschimbată de atunci.

„Învăţătura despre Sfânta Treime nu este o invenție a teologilor, ci este un adevăr revelat, adică descoperit nouă chiar de către Unul din Treime: Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care este revelatorul suprem înaintea oamenilor a Dumnezeului celui în Treime închinat”, a subliniat episcopul.

Unde este Hristos este și Sf. Treime

Preasfințitul Său a relatat despre Fericitul Augustin, care compară înțelegerea Sfintei Treimi cu traversarea unui ocean: nu contează să vedem malul opus, ci să ne urcăm în corabie — adică să ne bazăm pe credința Bisericii.

Taina Sfintei Treimi nu poate fi înțeleasă prin raționamente, ci trăită prin închinare, iubire și pocăință. Pocăința, metanoia, înseamnă o transformare profundă a vieții, o schimbare a viziunii și o apropiere de Dumnezeu prin har, o căutare a lui Hristos.

„Unde este Hristos prezent este prezentă toată Treimea. Dacă este pictat Fiul pe tron este prezentă toată Treimea pe tron, deoarece Tatăl şi Duhul sunt în Fiul, iar Fiul este prezent în Tatăl şi în Duhul. Nu este, aşadar, uşor de explicat!”, a evidențiat ierarhul.

La finalul cuvântului, Preasfinția Sa a amintit că au existat de-a lungul istoriei vremuri când oamenii făceau totul în numele Sfintei Treimi, conchizând prin a sublinia importanța închinării în numele Tatălui şi al Fiului și al Sfântului Duh.

„A fost o vreme când toate aspectele vieţii: de la acte de zestre, la testamente, la contracte de vânzări-cumpărări, la sentințe judecătorești, toate actele importante ale vieții civile, nu doar religioase, începeau cu formula: În numele Tatălui şi al Fiului și al Sfântului Duh”.

Din aceeași categorie