PS Varlaam descrie cum îl privea societatea vremii pe Hristos: Curiozitate și invidie. Osanale și ură. Entuziasm și dezamăgire

Predica rostită în Duminica Floriilor de Episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieșteanul a creat o imagine clară asupra felului în care era privit Iisus Hristos de societatea vremii, la momentul Intrării în Ierusalim.

Curiozitate și invidie

Ierarhul a prezentat Evanghelia zilei care arată că mulțimile adunate la Ierusalim în apropierea Paștilor veniseră la Betania din curiozitate:

„Impresionați peste culme de învierea unui om mort și îngropat de patru zile, al cărui trup intrase deja în descompunere, mirosind, au venit să‑L vadă deodată pe Iisus, Care numai cu puterea Lui dumnezeiască a putut săvârși această minune, dar și pe Lazăr, cel care a fost înviat de Hristos”.

PS Varlaam a explicat că în acest context, fariseii și saducheii, care nu credeau în înviere, au hotărât să-l ucidă atât pe Lazăr, cât și pe Hristos, din invidie, „pentru că mulți dintre ucenicii cărturarilor și fariseilor părăsindu-i pe aceștia au crezut în Iisus pentru această extraordinară minune”.

Osanale și ură

La momentul Intrării în Ierusalim, „societatea deja se împărțise în două”, a spus părintele episcop vicar amintind că erau acolo „cei care credeau în Iisus, voiau să-L vadă și să-L onoreze, dar și cei care Îl invidiau, Îl urau și doreau moartea lui Hristos pentru prestigiul și popularitatea Sa”.

„Călare pe un asin, ca să se împlinească cuvântul spus de prorocul Zaharia cu sute de ani mai înainte, Hristos Își face intrarea în Ierusalim, unde era primit de o mulțime impresionantă de oameni, care, în semn de cinstire își așezau veșmintele înaintea asinului și tăiau ramuri de finic, iar copiii strigau «Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului, Împăratul lui Israel!» (Ioan 12, 13)”.

„Când ne gândim la asin, tindem să credem că Mântuitorul l‑a folosit pentru a arăta smerenia Lui cea multă”, a spus ierarhul, explicând că de fapt „în Antichitate, în Orient, intrarea într‑o cetate importantă, într‑o capitală pe asin, era rezervată regilor și împăraților, mai ales în vreme de pace”.

„Doar în vreme de război, împărații și regii intrau în orașe călare pe cai, care erau pregătiți special pentru lupte. Hristos știe că intră în Ierusalim ca împărat, ca rege, și este recunoscut ca atare”.

Entuziasm și dezamăgire

„«Osana!» era un strigăt de salut, de entuziasm, de admirație adresat împăraților pentru că ei erau așteptați mai ales în momente de criză, de pericolul de a fi invadați de puteri străine”, a precizat PS Varlaam.

„Ei îl numesc «Fiul lui David», epitet care s-a dat întotdeauna doar lui Mesia, Unsul lui Dumnezeu, dar și «Împăratul lui Israel», fără îndoială, Împăratul unei împărății care potrivit cuvintelor Domnului nu este din lumea aceasta” – de aici și dezamăgirea:

„Mulți dintre evrei au fost dezamăgiți pentru că ei Îl așteptatu ca un împărat lumesc care să înfrângă cu puterea lui armata romană și să alunge din Țara Sfântă stăpânirea străină, păgână a Romei. Dar El a venit ca să întemeieze o altă împărăție, «a păcii și a blândeții»”.

Părintele episcop a îndemnat la trăirea „cu toată intensitatea sufletească” a slujbelor din Săptămâna Mare. El a anunțat că acestea vor avea loc în continuare la altarul exterior al Catedralei pentru a putea fi respectate toate măsurile de siguranță sanitară.

PS Varlaam Ploieșteanul a slujit duminică, 25 aprilie 2021, la altarul exterior al Catedralei Patriarhale. La finalul slujbei, ierarhul a mulțumit lui Dumnezeu pentru „această duminică atât de frumoasă, însorită și zâmbitoare” și a transmis felicitări celor care poartă nume de flori.

Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

Sursa: Basilica.ro