Mineiul pe februarie

La Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă a fost publicat de curând cu aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române și cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul României Mineiul pe februarie. Din nota editoarială:

Luna februarie, a şasea din anul bisericesc, oferă dreptcredincioşilor creştini bucuria Praznicului împărătesc al Întâmpinării Domnului (2 februarie), care luminează duhovniceşte primele zile ale acestei luni, dar aduce şi bogăţia de har a pilduitoarelor vieţi de Sfinţi ai Bisericii.

Nici o ceată de Sfinţi nu lipseşte din sinaxarul celor cinstiţi în această lună: Drepţii (precum primitorul de Dumnezeu Simeon - 3 februarie), Prorocii (Înaintemergătorul Ioan - 24 februarie şi Prorociţa Ana - 3 februarie), Apostolii (Onisim - 15 februarie, Arhip şi Filimon - 19 februarie), Ierarhii (Partenie al Lampsacului - 7 februarie, Meletie al Antiohiei - 12 februarie ş.a.), Mucenicii (Teodor Stratilat - 8 februarie, Nichifor - 9 februarie, Teodor Tiron - 17 februarie ş.a.), Sfinţiţii Mucenici (Haralambie - 10 februarie, Policarp al Smirnei — 23 februarie), Muceniţele (Agata - 5 februarie, Valen­tina - 10 februarie, Fotini Samarineanca - 26 februarie ş.a.), Mărturisitorii (Evghenie şi Macarie - 19 februarie, Procopie şi Talaleu - 27 februarie, Vasile - 28 februarie), Cuvioşii (Varsanufie cel Mare - 6 februarie, Auxentie - 14 februarie, Visarion Egipteanul - 20 februarie ş.a.), Cuvioasele (Gorgonia - 23 februarie), Doctorii fără de arginţi (Trifon - 1 februarie) şi binecredincioşii împăraţi (Teodora - 11 februarie, Marcian şi Pulheria - 17 februarie).

Totodată, aceşti Sfinţi, care sunt pentru noi modele de viaţă creştină, do­vedesc lucrarea Duhului Sfânt în fiecare generaţie şi în fiecare veac creştin, întrucât ei au trăit în vremuri deosebite, precum: Dreptul Simeon, Sfinţii Apostoli Arhip şi Filimon (sec. I), Sf. Policarp al Smirnei (sec. II), Sf. Trifon, Perpetua şi Felicitas (sec. III), Sf. Vlasie al Sevastiei (sec. IV), Sf. Porfirie al Gâzei (sec. V), Sf. Varsanufie şi loan din Gaza (sec. VI), Sf. papă Agaton (sec. VII), Sf. Leon al Cataniei (sec. VIII), Sf. patriarhi Tarasie şi Fotie (sec. IX), Sf. Luca din Elada (sec. X), Sf. Simeon de la Hilandar (sec. XII), Sf. Filoteia din Atena (sec. XVI), Sf. Mc. Iordan şi Gavriil (sec. XVII), Sf. Mc. Hristea (sec. XVIII).

Binecredincioşii români cinstesc în această lună pe Sfinţii Cuvioşi Ioan “Casian şi Gherman, daco-romani din Dobrogea, care s-au format în duhul ascetic al monahismului egiptean şi palestinian, apoi Sfântul Ioan Casian a devenit întemeietor de mănăstiri în Apus (Marsilia, Franţa).          

De asemenea, dintre Sfinţii acestei luni se disting apărătorii învăţăturii - ortodoxe a Sinodului al patrulea Ecumenic, de la Calcedon (451): Sf. Evloghie, patriarhul Alexandriei (13 februarie), Sf. Cuv. Auxentie (14 februarie), Sf. Flavian, patriarhul Constantinopolului (16 februarie), Sfinţii împăraţi Marcian şi Pulheria (17 februarie), Sf. Leon, papa Romei (18 februarie) şi Sf. Sfinţit Mucenic Proterie, patriarhul Alexandriei (28 februarie). Totodată, alături de aceştia sunt pomeniţi, tot în acest răstimp al anului bisericesc, cei mai mulţi dintre Sfinţii asceţi ai Siriei, enumeraţi de Fericitul Teodoret, epis­copul Cirului (f c. 457), în lucrarea sa Istorie iubitoare de Dumnezeu (Vieţile Sfinţilor pustnici din Siria), printre care: Petru din Galatia (1 februarie), Teodosie din Scopelon (5 februarie), Roman Cilicianul (9 februarie), Zenon (10 februarie), Maron şi Avraam (14 februarie), Eusebiu (15 februarie), Salaman (17 februarie), Talasie, Limneu şi Varadat (22 februarie), Ioan, Moise, Antioh şi Antonin; Zevina, Polihronie, Moise şi Damian (23 februa­rie), Talaleu, Asclepie şi Iacov (27 februarie), Chira şi Marana (28 februarie).

Astfel, prin aceste pilde de statornicie în dreapta credinţă şi de nevoinţă ascetică izvorâtă din iubirea de Dumnezeu, Sfinţii ne cheamă să păşim şi noi pe urmele lor. Ei au trăit în locuri felurite, au provenit din diverse neamuri şi au avut ocupaţii deosebite. De aceea, cercetarea vieţii lor şi înălţarea de rugăciuni în cinstea lor aduc fiecărui creştin dreptmăritor luminare pe calea mântuirii, aprindere a râvnei duhovniceşti şi sporire a dragostei de Dumnezeu şi de semeni.

Purtaţi de aceste gânduri, ne exprimăm în chip firesc recunoştinţa faţă de aleşii Sfintei Treimi, înălţându-le cântările de laudă, de mulţumire şi de cerere cuprinse în minunatele alcătuiri imnografice ale Mineiului, datorate şi ele unor Sfinţi scriitori de cântări, precum: Gherman al Constantinopolului, Ciprian Studitul, Iosif Imnograful, Teofan al Niceei şi alţii.

Ediţia de faţă a Mineiului pe februarie, publicată cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, este îm­bogăţită cu Slujba Sfântului Cuvios Gherman din Dobrogea (29 februarie), adăugată după cea a Sfântului Cuvios Ioan Casian, prăznuit în aceeaşi zi. Prezenta apariţie beneficiază de un limbaj corectat şi actualizat. Diortosirea s-a făcut pornind de la precedenta ediţie românească (Bucureşti, 1976), dar consultându-se permanent textul grecesc (Mineiul pe februarie, Constantinopol, 1843 şi Atena, 1966). De asemenea, indicaţiile tipiconale au fost corectate potrivit Tipicului mare (Iaşi, 1816), adăugându-se la sfârşit informaţii nece­sare despre săvârşirea slujbelor în perioada Triodului, preluate din ultima ediţie a acestei cărţi de cult (Triod, Bucureşti, 2010). Sperăm că această nouă ediţie va fi de un real folos tuturor clericilor şi credincioşilor iubitori de Sfinţi şi participanţi la dumnezeieştile slujbe, spre sporire duhovnicească.

Din aceeași categorie