Arhimandritul Paisie Teodorescu a oficiat luni Sfânta Liturghie de hramul Mănăstirii Radu Vodă din Capitală. În cuvântul adresat, părintele vicar patriarhal a vorbit despre taina Preasfintei Treimi, ca prezență permanentă în viața creștinului.
„Treimea nu înseamnă trei dumnezei, ci un singur Dumnezeu în trei ipostasuri”, explică Arhim. Paisie Teodorescu, adică „în trei entități personale independente”.
„Este singurul caz în care 1=3 și 3=1. Ceea ce în matematică și în logică poate părea absurd se constituie în piatra de temelie a credinței creștine”.
„Învățătura despre Sfânta Treime nu este o invenție a teologilor, ci este un adevăr relevat, adică descoperit nouă chiar de către Unul din Treime: Iisus Hristos, Fiul Lui Dumnezeu, Care este revelatorul suprem al Dumnezeului celui în Treime închinat”.
Încercarea de explicare a Tainei Sfintei Treimi, potrivit părintelui vicar patriarhal, „este într-un fel ca încercarea urcușului celui mai înalt munte, este Everestul credinței! Însă, deși dificil, Biserica trebuie să găsească mereu modul potrivit de a vesti și a explica oamenilor contemporani taina lui Dumnezeu Cel Unul și întreit în Persoane”.
„De aceea, noi toți, și clerici și credincioși, avem datoria de a nu fi ignoranți față de credința noastră, avem datoria de a ne strădui să înțelegem, chiar și la un nivel minim, învățătura credinței noastre creștine, care este fundamentată pe Taina Sfintei Treimi”.
Plecând de la ideea necesității unui Dumnezeu Întreit în Persoane, Arhim. Paisie Teodorescu subliniază faptul că „o singurătate veșnică nu poate fi o iubire veșnică, decât dacă subiectul respectiv se iubește pe sine într-un solipsism sau narcisism etern, ceea ce este o manifestare nefirească a persoanei care iubește”.
„Deci, unde este Hristos prezent este toată Treimea prezentă. Dacă este pictat Fiul pe tron este prezentă toată Treimea pe tron, deoarece Tatăl și Duhul sunt în Fiul, iar Fiul este prezent în Tatăl și în Duhul. Nu este, așadar ușor de explicat!”.
„Noi nu putem să cuprindem oceanul nici măcar cu privirea, dar putem să intrăm în el; Tot așa, oricâte eforturi am face, nu putem să cuprindem total, cu mintea noastră, Taina Sfintei Treimi, însă putem face ceva și mai frumos, să intrăm în taina și iubirea Sfintei Treimi! Cum putem face aceasta? Cel mai simplu mod este prin închinarea și preamărirea Sfintei Treimi!”
„Viața noastră se desfășoară în întregime sub semnul și în prezența Sfintei Treimi. Încă din zorii vieții noastre am fost botezați „În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”, iar la finalul vieții, la slujba de înmormântare, formula rostită de preot va fi tot invocare a Sfintei Treimi”, a adăugat la final părintele arhimandrit.
Foto credit: Mănăstirea Radu Vodă
Sursa: Basilica.ro
Din aceeași categorie



