Sf. Ioan Botezătorul „este simbol anticipat al pătimirii martirilor și misionarilor creștini, până în zilele noastre, ponegriți, prigoniți, sau uciși pentru propovăduirea Evangheliei lui Hristos”, a spus joi Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop vicar patriarhal.
„El plătește cu prețul vieții sale pământești propovăduirea pocăinței, a sfințeniei și a dreptății într-o lume a păcatului.”
„Când ne gândim viața acestui sfânt, atât de măreață, atât de puternică – mulți credeau că el este Mesia – când contemplăm cu admirație această viață, cum s-a smerit pe sine până acolo încât a ajuns în întunericul unei închisori, de fapt privim viața primului martir care mărturisindu-L pe Hristos a lăsat ca viața sa să se micșoreze tot mai mult, chiar să piară, făcând loc lui Mesia”, a explicat Preasfinția Sa.
„Însă, pomenirea Sfântului Ioan Botezătorul este și un moment de speranță întrucât cei care au murit pentru credința lor în Hristos, pentru Evanghelie, pentru dreptate și sfințenie, deși aparent au fost biruiți de către prigonitorii lor, în realitate ei au devenit biruitori, pentru că în ei Duhul Sfânt a biruit asupra duhului lumii păcătoase”.
„De aceea, sfinții martiri sau mucenici sunt numiți în Ortodoxie: buni, biruitori mucenici”, a subliniat ierarhul.
Frământările unui sfânt
Episcopul vicar patriarhal a mai precizat că, „prin viața sa ascetică și lupta sa înverșunată față de păcate, Ioan vestește judecata și mânia lui Dumnezeu care trebuiau să se manifeste într-o lume decadentă”.
„În închisoare fiind, Ioan a experimentat, ca om, suferințe, îndoieli, angoase și a cerut ucenicilor săi să meargă la Iisus să Îl întrebe: Tu ești (Mesia) sau trebuie să așteptăm pe altcineva? Viața sa era acum una de suferință, de durere și de întuneric, nu a fost scutit de toate acestea, el, despre care Iisus Însuși spunea că nimeni dintre cei născuți din femeie nu este mai mare decât Ioan!”
„Iar Hristos Domnul îi trimite un răspuns care să îl lămurească asupra a ceea ce Dumnezeu avea să facă la momentul respectiv cu lumea: Și Iisus, răspunzând, le-a zis: Mergeți și spuneți lui Ioan cele ce auziți și vedeți: Orbii își capătă vederea și șchiopii umblă, leproșii se curățesc și surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește (Matei 11, 4-5).”
„El îi redescoperă Botezătorului Ioan că Mesia este Domnul milei și al iertării, Mielul Care izbăvește lumea de rău prin Jertfa Sa”, a explicat Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul.
De ce postim de Tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul
„În ziua pomenirii Tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul, postul are și scopul de a ne aminti faptul că neînfrânarea sau nepostirea de la patimile trupești intră în conflict cu dreptatea și sfințenia lui Dumnezeu şi poate duce chiar la uciderea unor oameni nevinovați”, a mai explicat ierarhul.
„Cu alte cuvinte, în cazul morții Sfântului Ioan Botezătorul, postul este rânduit de Biserică pentru a ne arăta că îmbuibarea de hrană și de băutură și neînfrânarea de la patimi a lui Irod și a Irodiadei au dus la moartea Dreptului și Sfântului Ioan Botezătorul, trimisul lui Dumnezeu ca să cheme pe oameni la pocăință și să mărturisească dumnezeirea lui Iisus Hristos.”
„Moartea violentă a Sfântului Ioan Botezătorul este una fizică, o durere trupească trecătoare, dar crima lui Irod, a Irodiadei și a fiicei sale, Salomeea, este o moarte spirituală veșnică, o despărțire a sufletului de Dumnezeu, izvorul bucuriei veșnice”, a avertizat părintele episcop vicar patriarhal.
Viața Sf. Ioan Botezătorul „a fost una de suferință, de durere, nu a fost scutit de toate acestea, însă figura lui Ioan ne face să ne gândim mai mult la Biserică”, a adăugat Preasfinția Sa.
„Ca și Sf. Ioan, Biserica există ca să Îl vestească, să-L proclame pe Hristos, să mărturisească despre El, să fie vocea Cuvântului, glasul care strigă în pustia lumii acesteia. Biserica există ca să mărturisească pe Dumnezeu Cuvântul chiar și cu prețul martiriului.”
Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul a slujit miercuri la Mănăstirea Plumbuita din Capitală.